Майбутній час дієслів. Урок української мови, 4 клас

Тема: Майбутній час дієслів
Мета: поглибити знання учнів про дієслово, вправляти у знаходженні дієслів у тексті, у визначенні часу дієслів; розвивати словниковий запас, мислення, спостережливість, вміння аналізувати; виховувати любов до України, до рідної мови.
Обладнання: комп’ютер, мультимедійний проектор


Хід уроку
І. Організація класу.
1.    Привітання:


Встаньте діти всі рівненько.
Посміхніться веселенько.
Поверніться до гостей.
Привітайтесь «Добрий день».
Все у нас уже на місці.
Залишилось тільки сісти.


-         Сідає краса, а тепер і сила.
   2.   Аутотренінг
Щоб урок нам розпочати,
Треба разом промовляти:
« Я уважний і серйозний,
Хоч іще малого зросту.
Зараз з силами зберусь,
Я нічого не боюсь.
Впевнений, кмітливий я,
Хочу отримати знання».          С. Є. Рибальченко

3.    – Всі дітки гарні, чемні, а якими ж учнями ви будете сьогодні на уроці?
-         Якщо всі будуть такими учнями, то в кінці уроку ми досягнемо успіху і від уроку залишаться приємні враження.   
4.    – До нас на урок, крім дорослих гостей, прийшли ще гості – ваші ровесники. Хто вони і звідки, ми дізнаємося, якщо уважно прочитаємо їх поетичне послання.
У нас в серцях живе нехай
Країна рідна – отчий край.
Родина дружна – ти і я,
А ця земля – твоя й моя.
Її ми любимо, як неньку –
Найкращу в світі, дорогеньку.
Ану вгадай її ім’я!                               (Г.Самоненко).
-         То звідки до нас з’явилися друзі? А ми з вами де живемо? Як ми можемо назвати своїх нових друзів?( українці, земляки, ровесники, можемо дати їм ім’я)
-         Друзі до вас прийшли не з пустими руками. Вони принесли завдання, за виконання яких будуть давати нам частинки картини, яку нам до кінця уроку треба зібрати та розмалювати.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.    – Друзі просять сісти рівненько, відкрити зошити, правильно покласти та записати каліграфічно, охайно та розбірливо
П’ятнадцяте березня
Класна робота
-         Запишіть, у якій країні ми живемо та як називається народ цієї країни.
-         Поясніть, як ви написали слова Україна та українці.
-         Чи однакову кількість букв і звуків має слово Україна? Чому?
-         Складіть речення з одним із цих слів. (Усно)
2.    – Молодці, гарно виконали завдання.
-         А зараз пригадаємо, що ми  знаємо про дієслово.
Зєднайте 2 частини таблиці                  
Дієслово – це

з різними частинами мови, найчастіше з іменником
Дієслово відповідає на питання
найчастіше виконує роль присудка
У реченні дієслово
що робити? що зробити? що робив? що робить? що буде робити?
Дієслово в реченні пов’язане
частина мови, що називає дію предмета

 Перевірте, чи такий малюнок у вас вийшов?
3.    – Молодці! А зараз давайте розкажемо нашим друзям, що ми робимо на уроках.
Пишемо, читаємо, граємо, розмовляємо, виконуємо, вивчаємо, складаємо, розказуємо, запитуємо, відповідаємо.
-         До якої частини мови належать ці слова?
-         В якому часі вони вжиті?
-         Які ще часи дієслів ви знаєте?
-         На які питання вони відповідають?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
-         Як вправно ви працюєте. А тепер друзі просять вас поділитися планами на наступні вихідні.
1.    Робота в парах.
-         Складіть речення про те, що ви будете робити у наступні вихідні. Запишіть до зошита.
-         Прочитайте речення. Назвіть, які дієслова ви використали, вкажіть їх час.
-         В якому часі вжиті дієслова?
-         Подія , про яку ви розповіли, відбулася вчора? Сьогодні? А коли ж?
-         Так, вона ще відбудеться у майбутньому.
-         Як ви думаєте, що ми сьогодні будемо вивчати на уроці?
ІV. Повідомлення теми і завдань уроку.
-         Сьогодні на уроці ми ближче познайомимося з дієсловами майбутнього часу, будемо знаходити дієслова в тексті та визначати їх час.
V. Опрацювання нового матеріалу.
1. Первинне ознайомлення.
Вправа 295.
- Випишіть дієслова майбутнього часу.
- Яку дію називають дієслова майбутнього часу?
- На які питання відповідають?
2. Робота з підручником.
- Розгляньте таблиці вправи 296. Ваше завдання: за відведений час запам’ятати як найбільше питань, на які відповідають дієслова майбутнього часу.
- Задайте питання сусідові по парті.  
3. Первинне осмислення.
Для вас друзі-земляки принесли текст. Його треба прочитати та виконати завдання.
В Україні калина завжди росла біля хати. В народі садили кущ калини, коли в сім’ї народжувалась дитина. Верба і калина завжди допомагали людям. Калиною лікували кашель, а порошком меленої вербової кори зупиняли кров. Тому й стали ці дерева народними символами.
-         Випишіть дієслова в стовпчик. (Читають по черзі речення, визначають дієслова, роблять записи в зошит)
-         В якому часі вжиті дієслова?
-         Утворіть від них дієслова мабутнього часу.
Росла
Садили
Народжувалась
Допомагали
Лікували
Зупиняли
Стали
-         А що ми будемо робити, щоб верба і калина й надалі залишалися символами України?
Фізхвилинка
4. Робота в парах.
З розсипанки слів складіть речення, запишіть, підкресліть дієслова, визначте час.
Батьківщина – мати, зумій за неї постояти.
За рідний край життя віддай.

5. Творча робота.
а) Перед вами 3 картки із завданнями різного рівня: червона – на 10-12 балів жовта – на 7-9 балів, зелена – на 4-6 балів.

Оберіть собі картку і виконайте завдання.

б) Перевірка за дошкою.
6. Хвилинка поезії.
………………………  вивчайте,
……………………….. не забувайте,
……………………….. плекайте,
…………………………прославляйте.

Інші мови ви вивчайте,
Та свою не забувайте,
Бережіть її, плекайте,
На увесь світ прославляйте.
-         В якому часі вжиті дієслова?

VІ. Рефлексія
-         Ваші нові друзі дякують вам за роботу та пропонують розглянути картинку, яку ми разом зібрали.
-         Що на ній зображено?
-         Чи була б у нас ціла картинка, якби я роздала частинки кожному з вас окремо?
-         Чи можна Україну поділити на захід і схід, на північ і південь? Чому?
-         Давайте всі разом проговоримо ці слова: Україна – єдина країна.
-         А що кожен з вас будете робити для того, щоб Україна була єдиною? (Вчитися гарно, дружити з іншими, любити Батьківшину)
-         Дієслова якого часу ви вживали у своїх відповідях?
-         Про що ми говорили на уроці?
-         Назвіть питання, на які можуть відповідати дієслова майбутнього часу?
-          Закінчи речення:
На уроці я дізнався…
Я навчився…
Найцікавішим на уроці було…
VІІ. Домашнє завдання
Вправа 298. У кого ця вправа викликає складності, може виконати вправу 297, де завдання подібне до того, яке ми виконували на уроці.
Оцінювання.




 



Previous
Next Post »